8. november 2017

Den blå lua Molly

IMG_7695

Mye kan forandre seg, men en ting er og forblir konstant; det er umulig å få tatt luebilder der både lue og modell er fornøyd med hvordan de ser ut på bildet.

Lua: ja, jeg synes jommen jeg viste bra på dette bildet. Fin vinkel! Fikk frem den fine fletta mi, og folk som lurer på fargevalg og øredekkingsgrad får den informasjonen de trenger.

Meg: Meh. Ta det bildet, og bli ferdig. Skal jeg ha håret opp, lugg, sminke, se mystisk i kamera--- oi, hadde du tatt bildet allerede? Hei,! Kom tilbake!


IMG_7694

Og så firehundre sånne bilder av toppen av hodet når fotografen (8 år) stakk av. Jeg trenger lenger armer.

Men fletta er fin! Og lua er fin! Og garnet er en drøm (Babysilk fra Du Store Alpakka). Og det betyr at jeg har klart å huske å strikke lua jeg lovte i bursdagspresang i juni (du trenger jo ikke lue før det er kaldt = kjøpe seg strikketid, noe som smeller til høsten, for man strikker jo raskest under tidspress, eller hva, julegavestrikkere? )

Erfarne Babysilkbrukere vil kanskje påpeke at det ikke er det lureste luegarnet, for på minussiden med garnet, så blir det litt slapt i bruk på grunn av silkeinnholdet. Men på positivsiden så er det smørmykt. Om man skal sammenligne med smør når man snakker om luer. Men altså, lue som ikke klør; vekter alltid positivt i min verden. Klø i panna er å skape ullhatere. Ullhatere skal vi ikke skape. Niks.

Mønsteret er Molly, et gratismønster med veldig fin flette som følger til toppen og som smalner pent av, og fint strukturmønster ellers. Tror jommen jeg trenger en selv. Jeg brukte 63 gram Babysilk og pinne 3,5 mm, og la opp 120 masker. Mønsteret er lett å justere maskeantallet på, fordi det er bare fletta du må ta hensyn til, resten kan du jo ha mer eller mindre masker på, alt etter hvor tjukk i huet mottaker er.




1 kommentar:

  1. Flott lue, takk for tips, må nok strikkes, elsker luer, men kun til å strikke dem, ikke bruke! :-)

    SvarSlett

TAKK for at du gidder legge igjen kommentar! Jeg leser alle kommentarer jeg får, og settes stor pris på.